Monday, October 22, 2012

semester terakhir

Dulu saya selalu  berkata..
alangkah indahnya jika bila bangun pagi terus hari terakhir semester 8..
Hari yang dinanti sejak semester 1 akan tiba tak lama lagi..
Namun perasaan yang dulu tidak sama dengan hari ini..

p/s rakan2 pen warna dah lupa blog ke??

Sunday, October 7, 2012

lagi beberapa hari

lagi beberapa hari ahlisembang kencang akan menamatkan pembelajran..
pelbagai suka duka kita tempuh sehingga kita semua ke tahap ini..
pelbagai pengalaman kita kongsi bersama ada yang baik ada yang buruk..
semua itu mematangkan kan kita..
diharap ukhwah yang terjalin harum kekal mewangi..
amin insyaALLAH..

Thursday, November 3, 2011

KHUTBAH TERAKHIR NABI MUHAMMAD S.A.W.





Sahabat-sahabatku sekalian, Pesuruh Allah yang paling kita cintai, Nabi Muhammad S. A. W telah pun meninggalkan kita. Alangkah beruntungnya hamba-hamba Allah, Assabiqunal Awwalun yang pernah bertemu dan berjuang bersama-sama dengan baginda,serta para Anbia sekeliannya.. saya tahu, jauh di sudut hati setiap mukmin dan mukminah pasti tersimpan rasa yang peri hebat dan dalamnya untuk bertemu, bersua dengan baginda, melangkah bersama baginda, bertanya dan mengadu pelbagai kemusykilan, dan kegersangan hati untuk diluahkan kepada baginda. Sungguh, kami rindu, kami kepingin untuk bertemumu wahai kekasih Allah...

Sahabat-sahabat seimanku, Rasulullah S.A.W tidak pergi begitu sahaja meninggalkan kita terkapai-kapai tanpa arah tujuan dan pegangan utuh. Setiap kita pasti sedia maklum bahawa Rasulullah S.A.W meninggalkan naskhah yang amat bernilai, itulah Kalamullah serta sunnahnya yang menjadi rujukan dan teladan utk kita semua umatnya.

Selawat dan salam ke atas Rasul junjungan... semoga kita semua sentiasa membasahi bibir dengan selawat serta zikrullah..

Rakan-rakan muslimin dan muslimatku.. Seringkali diri ini alpa dan jauh tersasar dari landasan syariah yang telah ditetapkan dalam agama. setiap hari, langkah demi langkah, diri ini makin keliru, leka dengan keindahan duniawi yang sementara cuma.. sehingga kadang-kadang diri ini tertanya, apa tujuan hidupku ini sebenarnya? apa yang aku kejar sebenarnya? lalu baru kusedari, bahawa diri ini semakin hari, semakin jauh......jauh......jauh daripada yang hak, jauh dripada yang maha Agung, Allahu Rabbi...

sahabat-sahabat penyeri hidupku... Kita melangkah bersama, belajar bersama, berkongsi gembira dan duka bersama...indahnya jika kita dapat masuk syurga bersama-sama... sahabat kesayanganku, pimpinlah tanganku, ingatkan lah aku, bimbinglah aku jika aku tersasar, kuatkan aku... marilah kita sama-sama mengejar kasihNya, rahmatNya...insyaAllah...

Di bawah ini merupakan isi-isi, peringatan, dan wasiat yang disampaikan dalam khutbah terakhir Rasulullah S.A.W.. marilah kita hayati dan aplikasi bersama wahai sahabat-sahabat penyeri jiwaku sekalian....


Khutbah Rasulullah S.A.W ini disampaikan pada 9hb Zulhijjah Tahun 10 Hijriyah kepada 124000 umat Islam di Lembah Uranah, Padang Arafah


Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendakku katakan. Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kalian semua selepas tahun ini. Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini, dan kota ini sebagai suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanah kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak.

Janganlah sakiti sesiapa pun, agar orang lain tidak menyakiti kamu pula.Ingatlah bahawa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan kamu, dan dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba', oleh itu segala urusan yang melibatkan riba' di batalkan mulai sekarang.

Berwaspada lah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu
. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara perkara besar, maka berjaga jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara perkara kecil.


Wahai manusia, sebagaimana kamu mempunyai hak atas para isteri kamu, mereka juga mempunyai hak di atas kamu.Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu, maka mereka juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang tidak kamu sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.


Wahai manusia dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini,sembahlah ALLAH, dirikan sembahyang lima kali sehari, berpuasalah di bulan Ramadhan,dan tunaikan zakat dan harta kekayaan kamu, kerjakan ibadah Haji sekiranya kamu mampu. Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama, tidak ada seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan Beramal Soleh.


Ingatlah, bahawa kamu akan mengadap ALLAH pada suatu hari untuk di pertanggungjawabkan di atas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu, awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku. Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi dan Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah disampaikan kepada kamu.


Sesunguhnya, aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikut kedua keduanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya, itulah Al-Quran dan Sunnahku
. Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikannya kepada orang lain, dan hendaklah orang lain itu menyampaikan pula kepada yang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang mendengar terus dariku.

Saksikan ya-ALLAH, bahawasanya telah aku sampaikan risalahMU kepada hamba-hambaMU


-----------------------------------------------------------------

“Telah bersabda Rasullah s.a.w. Jibrail sentiasa mengharap-harapkan akan menjadi manusia kerana tujuh perkara iaitu, sembahyang yang lima berimam, duduk bersama ulamak-ulamak, menziarah orang sakit, menghantar jenazah, memberi air minum, mendamaikan diantara dua orang bermusuh-musuhan dan memuliakan jiran serta anak-anak yatim. Maka bersungguh-sungguhlah engkau diatas perkara tersebut”.

Telah bersabda Rasullah s.a.w. beramallah engkau dengan lurus hati kerana Allah. Bahawasanya Allah Ta’ala tidak akan menerima melainkan orang yang lurus hatinya. Allah Ta’ala telah berfirman yang bermaksud;

“Barang siapa mengharap untuk berjumpa dengan Tuhanya maka hendaklah dia beramal yang baik dan janganlah mempersekutukan Tuhan dengan apa juga pun”.


sahabat sekalian, akhir sekali, mari hayati video ni...sgt syahdu....

video

Friday, September 30, 2011

berjalan tanpa henti...





berjalan tanpa henti..
melihat dan mensyukuri keindahan alam kurniaan Ilahi..




Wednesday, July 20, 2011

Saya HaRus BerSyUkUR..

lamanye tk jOin blOg ni...
tulis skit laa.....

tiba2 tangan ni terasa nak tulis somtink bOut phrase "BERSYUKUR"
tk kisah la cOz setiap insan pasti ade pndapat bile ditanya tentang konsep @ opinion dyOwng bila sebut je perkataan ni.. tpi kt nk sgt ckp kat diri ni supaya harus bersyukur bile disayangi oleh insan2 dalam hidup..

emmm, sewajarnya tiada siapa yg harus disalahkan bile tibe2 ade owg yg tak sengaja muncul dalam hidup kita n said:::::~~~ "saya sayang awak"......lalalala~

nak taw sebab ape???

Surah Al-Baqarah Ayat 216 :

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”


sememangnya, kekadang sesuatu yg kita anggap bukan perkara terbaik dalam perjalanan hidup kita itulah sebenarnya boleh jadi yg terbaik buat kita kan?.....ALLAH KNOWS THE BEST..

ok wateva laa....
nak layan Lagu ni laa sket....

Ku sedar ku tak seberapa
Jika dibanding mereka
Yang jauh lebih megah dari diri ini

Apa yang mampu ku berhias
Hanyalah hati yang ikhlas
Terpendam simpan untuk dia yang sudi

Mencintai aku dengan seadanya
Mencintai aku bukan kerana rupa
Dalam waktu sedu
Dalam waktu hiba
Ku harapkan dia rela


huhuhuhu.......

Mother Theresa lak pernah berkata2 lebey kurang mcm ni laaa..

" If u Start judging people, u will have no time to love them.... & If we cannot love the person whom we see, how can we love the God, whom we cannot see..."

hikhik2... tu je nak mengarut..
cOp2.. cOp2... b4 nak tido...nah tgOk ni (jumpe time blog walking td.. saje gatal...hahaha)

*
*
*
*

ORANG YANG MENCINTAI KAMU...

*

Orang yang mencintai kamu tidak pernah mampu memberikan alasan kenapa dia mencintai kamu. Yang dia tahu di hati dan matanya hanya ada kamu satu-satunya.

*

Walaupun kamu sudah memiliki teman istimewa atau kekasih, dia tidak peduli! Baginya yang penting kamu bahagia dan kamu tetap menjadi impiannya.

*

Orang yang mencintai kamu selalu menerima kamu apa adanya, di hati dan matanya kamu selalu yang tercantik walaupun mungkin kamu merasa berat badan kamu sudah bertambah.

*

Orang yang mencintai kamu selalu ingin tahu tentang apa saja yang kamu lalui sepanjang hari ini, dia ingin tahu kegiatan kamu.

*

Orang yang mencintai kamu akan mengirimkan SMS seperti ‘selamat pagi’,'selamat hari minggu’, ‘selamat tidur’, ‘take care’, dan lain-lain lagi, walaupun kamu tidak membalas SMS-nya, kerana dengan kiriman SMS itu lah dia menyatakan cintanya, menyatakan dalam cara yang berbeza, bukan “aku CINTA padamu”, tapi berselindung ayat selain kata cinta itu.

*

Jika kamu menyambut hari tahun dan kamu tidak menjemputnya ke majlis yang kamu adakan, setidak-tidaknya dia akan menelefon untuk mengucapkan selamat atau mengirim SMS.

*

Orang yang mencintai kamu akan selalu mengingatkan setiap saat yang dia lalui bersama kamu, bahkan mungkin saat yang kamu sendiri sudah melupakannya, kerana saat itu ialah sesuatu yang berharga untuknya yang mungkin tidak bisa berulang lagi.

*

Orang yang mencintai kamu selalu mengingati setiap kata-kata yang kamu ucapkan, bahkan mungkin kata-kata yang kamu sendiri lupa pernah mengungkapkannya.

*

Orang yang mencintai kamu akan belajar menggemari lagu-lagu kegemaran kamu, bahkan mungkin meminjam CD milik kamu, kerana dia ingin tahu apa kegemaran kamu.

*

Kalau kali terakhir kalian bertemu kamu mungkin sedang selesema atau batuk-batuk, dia akan sentiasa mengirim SMS atau menelefon untuk bertanya keadaan kamu. Dia bimbang dan peduli tentang kamu.

*

Jika kamu mengatakan akan menghadapi ujian, dia akan bertanyakan tarikh ujian itu berlangsung dan saat harinya tiba dia akan mengirimkan SMS ‘good luck’ untuk memberi semangat kepada kamu. Malahan, dia akan sentiasa mendoakan kamu sepanjang masa ujian kamu itu.

*

Orang yang mencintai kamu akan memberikan suatu barang miliknya yang mungkin buat kamu itu ialah sesuatu yang biasa, tetapi baginya barang itu sangat istimewa.

*

Orang yang mencintai kamu akan terdiam sesaat, ketika sedang bercakap di telefon dengan kamu, sehingga kamu menjadi bingung. Sebenarnya saat itu dia merasa sangat gugup kerana kamu telah menggegarkan dunianya.

*

Orang yang mencintai kamu selalu ingin berada dekat dengan kamu dan ingin menghabiskan hari-harinya hanya dengan kamu.

*

Jika suatu saat kamu harus pindah ke tempat lain, dia akan sentiasa memberikan nasihat kepada kamu supaya pandai bawa diri. Jauh dihatinya dia benar-benar takut kehilangan kamu, pernah dengar ‘jauh dimata, jauh dihati?’

*

Orang yang mencintai kamu bertindak lebih seperti saudara daripada seperti seorang kekasih.

*

Orang yang mencintai kamu sering melakukan hal-hal yang sengal seperti menelefon kamu 100 kali dalam masa sehari. Atau mengejutkan kamu di tengah malam dengan mengirim SMS. Sebenarnya ketika itu dia sedang memikirkan kamu.

*

Orang yang mencintai kamu kadang-kadang merindukan kamu dan melakukan hal-hal yang membuat kamu pening kepala. Namun ketika kamu mengatakan tindakannya itu membuat kamu terganggu dia akan minta maaf dan tak akan melakukannya lagi.

*

Jika kamu memintanya untuk mengajarimu sesuatu maka ia akan mengajarimu dengan sabar. Dia begitu gembira kerana dapat membantu kamu. Dia tidak pernah mengelak dari menunaikan permintaan kamu walau sesukar mana permintaan mu.

*

Kalau kamu melihat handphone-nya maka nama kamu akan menghiasi sebahagian besar inbox-nya. Dia masih menyimpan SMS-SMS dari kamu walaupun ia kamu kirim berbulan-bulan atau bertahun-tahun yang lalu. Dia juga menyimpan surat-surat kamu di tempat khas dan segala pemberian kamu menjadi benda-benda berharga buatnya.

*

Dan jika kamu cuba menjauhkan diri daripadanya atau memberi reaksi menolaknya, dia akan menyedarinya dan menghilangkan diri dari kehidupan kamu, walaupun hal itu membunuh hatinya.

*

Jika suatu saat kamu merindukannya dan ingin memberinya kesempatan, dia akan ada menunggu kamu kerana sebenarnya dia tak pernah mencari orang lain. Dia sentiasa menunggu kamu.

*

Orang yang begitu mencintaimu, tidak pernah memaksa kamu memberinya sebab dan alasan, walaupun hatinya meronta ingin mengetahui, kerana dia tidak mahu kamu terbeban dengan karenahnya. Saat kau pinta dia berlalu, dia pergi tanpa menyalahkan kamu, kerana dia benar-benar mengerti apa itu cinta.


Wednesday, June 29, 2011

Buat tatapan dan ratapan teman setiaku...

beban yang kau pikul, tidak akan selamanya berat di pundak mu...

kesedihan yang kau tanggung, tidak akan selamanya bertamu di kalbumu...

berdoalah agar akan ada sinar menerangi liku-liku hidupmu...

aku hanya mampu turut sama memohon dariNya.........



andai saja ku punya kudrat untuk memadamkan semua duka dan sengsara mu..

bawa mu terbang ke dunia bahagia milik yang kuasa....

andai saja aku..........................



maafkan lengahku yang pernah menyumbang cebisan jerih perih hidupmu...

sungguh aku tak mahu lihat kau bersedih...percayalah...

namun keegoan sering membelenggu dongak benakku ...

bersabarlah..... bersabarlah..... bersabarlah wahai sang gagah....

teruskan melangkah, jangan menoleh lagi pada pahat yang patah...
jangan kau mudah melatah...


selamat berjuang dan berjaya sahabatku, You'll never walk alone ....

Sunday, June 26, 2011

ini benar

saya pernah melihat lelaki mengalirkan air matanya..

benar saya tak tipu..
saya tersentuh hati untuk itu...


 
design by suckmylolly.com